top of page

O współpracy, która się nie udała. Jak uniknąć wpadki na linii klient-agencja marketingowa?


Przychodzisz do agencji marketingowej z marzeniem: odciąży mnie w pracy i dzięki temu zyskam więcej czasu na rozwój firmy. Jednak życie pokazuje, że współpraca z agencją marketingową albo freelancerem, który ma Cię wspierać w działaniach, nie zawsze układa się jak marzenie. Co zrobić, żeby współpraca jednak się udała? Oto kilka ważnych kroków, które pomogą, gdy je razem wykonacie. 


Zazwyczaj współpraca zapowiada się obiecująco - na początku. Być może zdarzyło Ci się przejść już przez kilka takich współprac i teraz masz już dość, bo wszystkie kończyły się jeśli nie katastrofą, to pozostawiały wiele do życzenia. A przecież te życzenia padały na samym początku. 


Zatrudniłem freelancera, a potem agencję


Agencja marketingowa, agencja social media, zewnętrzny marketer freelancer - wszyscy oni jeszcze przed nawiązaniem współpracy poznali potrzeby Twojej firmy (w każdym razie powinni o to zapytać). Wiedzieli, do czego dążysz i jakie masz oczekiwania. 


Podobnie było z naszym klientem. Opowiedział nam taką historię:

Zatrudniłem freelancera, ale po okresie próbnym zdecydowałem się nie kontynuować współpracy. Dlaczego? Nie nadążał za moim tempem pracy, nie do końca rozumiał mój brief, a jeśli chodzi o kampanie reklamowe, to okazało się, że wie mniej ode mnie. Poszedłem do bardziej doświadczonej - wydawałoby się - agencji marketingowej. Zapowiadało się bardzo dobrze. Szybki kontakt, szybka reakcja ze strony agencji. Jednak po podpisaniu umowy równie szybko okazało się, że mój agencyjny opiekun ma problemy z odpowiadaniem na moje maile. Poczułem się ignorowany. 

Praca z freelancerem i agencją marketingową nauczyła naszego klienta, jak ważna jest komunikacja, wyznaczanie celów i raportowanie wykonanych działań. To prawda, stracił czas i pieniądze, a jego biznes stał przez chwilę w miejscu, jednak wyciągnął z tego naukę. 


Dlaczego więc takie współprace nie wychodzą? Najczęściej na samym początku zabrakło ustaleń, jak będzie wyglądała współpraca. Jaki ma być efekt? Jakich narzędzi użyjemy? Jaka będzie w tym Twoja rola? Jak będziesz się dowiadywać o postępach? Co się stanie, jeśli tych postępów nie będzie? Być może jesteś osobą, dla której duże znaczenie ma to, czy obie strony się rozumieją i łapią wspólny język - zachodzi pomiędzy nimi chemia. To potrafi ułatwić współpracę, choć nie jest czynnikiem krytycznym. 


Wykonaj te kroki przed podpisaniem umowy


Na co więc zwrócić uwagę przy nawiązywaniu współpracy z agencją marketingową bądź osobami za to odpowiedzialnymi. Oto kilka kroków, które polecamy wykonać podczas nawiązywania współpracy:


  1. Sprawdź doświadczenie - najlepiej poparte wynikami, jakie agencja wypracowała dla klientów, którzy działają w podobnej branży do Twojej. Zobacz case study, portfolio, opinie innych klientów. Dzięki temu świadomie podejmiesz decyzję. Ale to nie wszystko. Bywa, że duża, doświadczona agencja popada w inercję, a nowy klient jest traktowany po macoszemu. Zapytaj o to wprost, żeby później łatwiej było wyegzekwować ustalone działania. 

  2. Zdefiniuj cele - może już je określiłeś, a może potrzebujesz marketingowego wsparcia, żeby je odpowiednio zdefiniować. Z naszego doświadczenia wynika, że klienci wiedzą, do czego dążą, ale niekoniecznie znają drogę, która ich do tego zaprowadzi. Dlatego warto razem usiąść do ustalenia najważniejszych wskaźników sukcesu, które będziecie realizować. To ważne, bo macie podążać w tym samym kierunku - bez nieporozumień. 

  3. Ustal zakres pracy - dowiedz się, w jakim zakresie są prowadzone usługi. Gdy patrzysz ogólnikowo na współpracę, to później okazuje się, że niestety działania, na których Ci zależało, nie zostały spełnione. To nie musi być nawet wina agencji ani freelancera. Mogliście po prostu nie ustalić tego na samym początku. 

  4. Zadbaj o komunikację - nieodłączna część każdego z punktów. Bez tego nie będziecie w stanie się zrozumieć. Jasne komunikaty, wyrażanie własnej opinii, dopytywanie - to ważne aspekty, które pomogą uniknąć nieporozumień. Kto będzie moim opiekunem? Z kim mam się kontaktować? Jak często opiekun będzie się ze mną kontaktował? Jak będzie wyglądało raportowanie? Zapytaj o to na początku. A jeśli coś Ci się nie spodoba w trakcie, to mów o tym śmiało. Skuteczne i profesjonalne agencje marketingowe potrafią wręcz cieszyć się z negatywnego feedbacku, bo dzięki temu mogą stać się lepsze i wykonać dla Ciebie lepszą pracę. 

  5. Ustal budżet - i Ty, i Twój biznesowy partner musicie odnieść się do tego punktu jak najbardziej precyzyjnie jak tylko się da. Jeśli masz określony budżet na kampanie promocyjne, poinformuj o tym. My możemy rekomendować wielkość budżetu i estymować wyniki na jego podstawie, ale niekoniecznie dzisiaj możesz sobie na taki budżet pozwolić. A może chcesz wydać więcej, bo wiesz, że ta inwestycja się zwróci. Najlepiej najpierw porozmawiać o celach (pkt 2), a później o budżecie, bo to cele go zdefiniują. 

  6. Zobacz rekomendacje - doświadczenia innych się liczą. Sprawdzaj opinie, nie bój się pytać innych, czy współpraca dla nich była owocna. To ważne, jeśli agencja lub freelancer ma zaufanych i zadowolonych klientów, to znaczy, że zna się na tym co robi.


Teraz wiesz, co naszym zdaniem decyduje o udanej współpracy już od samego początku. Przejdź przez te 6 ważnych punktów, a na końcu zadaj sobie pytanie: czy to jest to, czego szukam? 


Pamiętaj o każdym aspekcie, nie pomijaj żadnego i zobacz, czy do siebie pasujecie. To nic złego, jeśli nie. Wtedy idziesz dalej, szukając kogoś, kto spełni Twoje oczekiwania.


Jeśli potrzebujesz fachowego wsparcia w online marketingu, to sprawdź nas. Nasza agencja marketingowa chętnie dzieli się tym, co robi i w jaki sposób osiąga założone cele. Jesteśmy przekonani, że ta transparentność Ci się spodoba. Co jeszcze nie znaczy, że będziemy mogli wesprzeć Twój biznes. Warto jednak dać sobie tę szansę. Rozmowa nic nie kosztuje, za to może się okazać, że niedługo będziemy się cieszyć jej owocami. Napisz do nas.

Comments


bottom of page